Optimer din brugers oplevelse

phone-793044_1920

Oplevelsesøkonomi er igennem de sidste år, blevet et større fokus punkt for mange virksomheder. Dette er med god grund, det handler nemlig om at møde ens brugers forventninger på tre forskellige niveauer. Her er der tale om før, under og efter en given interaktion. Dette er her, hvor brugerens indtryk, forventninger og vurdering, af det givende produkt eller service bliver skabt. Så hvis man føler ens side eller service måske ikke lever op til sit optimale, så kommer der en hurtig gennemgang af de tre niveauer her.

Før: Forventninger

Den første del, omhandler brugerens første interaktion med en given service eller produkt. Det er i den her fase, hvor brugeren danner sine første forventninger til, hvordan det kommer til at forløbe. Derfor er det vigtigt, at det første indtryk ens bruger får, er så lige til som overhovedet muligt. Dette skyldes at brugerens fokus, ligger i at finde den bedste løsning på sit problem. Ens budskab skal derfor være så klart og tydeligt, da man ikke ønsker at give brugeren forkerte forventninger.

Under: Sanser

Efter brugeren har valgt at gå med ens løsning, for at løse sit givende problem. Er det vigtig at selve eksekveringen, også foregår så let som muligt. Hvis brugeren oplever gennemgangen af ens løsningen, som værende besværlig eller de støder på nogle problemer de ikke selv kan løse hurtigt, vil det være med til at bringe den genneralle helhedsoplevelse ned. Det skal dog siges, at det i slutprocessen, hvor det virkelig gælder. Dette skyldes en menneskelig opbygning i hjernen, som gør at vi ikke husker alt, hvad der sker. Men derimod husker vi det første, og det sidste der sker bedst.

Efter: Bearbejder

Dette er fasen efter brugeren er færdig med at bruge ens løsning. Dette kan sagtens være et par dage, uger eller måneder efter, og brugeren begynder at tænke tilbage på sin oplevelse, med ens virksomhed. Det er dog vigtigt at minde kunden op, at ens bruger oplevelse ikke endte efter de havde brugt deres kreditkort. Dette kan gøres på mange forskellige måder, der selvfølgelig skal matche med ens virksomheds identitet og budskab. Har man en servicetjeneste, kunne det være smart at efterhører om de har fået løst deres fulde problem. Altid opsøg og påmind brugeren om, deres gode oplevelse de havde med den givende tjeneste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *