Sådan kommer du på en god forretningsidé

pengetjen

Har du altid haft en drøm om at have din egen butik, hvad enten det er en fysisk eller virtuel en, så er det måske på tide at gøre noget ved drømmen. Men før du overhovedet tænker på at starte op, skal du finde et produkt at sælge. Måske du allerede har en idé om, hvad du gerne vil sælge? Hvis ikke kan det betale sig at lave en god portion research førend du kaster din kærlighed på noget bestemt. Vi har lavet en lille guide til, hvilke overvejelser, du bør gøre dig i processen for at finde frem til, hvad du gerne vil sælge:

Find en niche

 

Det er efterhånden svært at finde et produkt, som ikke allerede sælges og udbydes af andre. Markedet er fyldt til randen af generiske produkter, så hvordan skal man finde et noget, der differentierer sig? Er du helt tom for ideer, så forsøg dig med at lave en brainstorm over mulige emner. Måske er du tidligere stødt på behovet for et produkt, som du ikke kunne finde nogle steder, ikke blev forhandlet i Danmark eller som der kunne være marked for. Ofte behøver produktet ikke være afsindig nyskabende eller banebrydende. Det kan også være, at du har erfaring med et allerede eksisterende produkt, som du kan forestille dig nogle forbedringsmuligheder for? Måske der er servicen omkring produktet, der ikke fungerer, eller at produktet med fordel kunne udbydes i andre farver og former eller til andre priser?

Uanset hvad, så skal din idé skille sig ud – du skal differentiere dig fra dine konkurrenter og kunne tilbyde et andet produkt. Disse særegne karakteristika skal du bruge til at overbevise kunder og investorer om, at de skal vælge dit produkt frem for andres.

 

Lad interessen styre dit valg af produkt

 

En anden mulighed for at finde det rigtige produkt er, at bruge din naturlige interesse indenfor et bestemt område til at definere, hvilken branche, du bør være i.  Har du eksempelvis altid være interesseret i hundetræning og dine hunde, så har du sikkert tilegnet dig en masse viden ud fra ren interesse – det kan være viden om, hvilken hundefoder bestemte hunderacer bør spise, hvilket hundeudstyr der er bedre end andet, eller hvilken litteratur der er særlig hjælpsomt, når man lige er blevet hundeejer og skal træne sin hund. Hvorfor ikke lave denne interesse til en forretning?

 

Økonomien

 

At starte en butik op kræver en slat penge, men der er stor forskel på, hvor mange penge det kræver. Det afhængig helt af, hvilken slags butik du gerne vil lave. Så måske dit valg af butik bør baseres på, hvad du har penge til på nuværende tidspunkt, eller hvad du har mulighed for at låne til.

En fysisk butik sætter krav til, at du har en vis kapital at starte ud med til kontor/butikslokaler, indskud, inventar, medarbejderlønninger, produkter osv. Derudover vil der de første måneder sikkert ikke være overskud på kontoen, og du skal derfor også finde finansiering til lønninger og div. De første par måneder.  Det skal du også have med i beregningerne, når du lægger et budget.

Har du ikke den slags kapital eller en allerede stor kundekreds, kan det være mere økonomisk overskueligt at starte ud med en online butik i stedet for. Her kan du selv eller forholdsvis billigt få sat en hjemmeside og eventuelt en webshop op. Regner du med at sælge fysiske produkter, skal du dog stadigvæk have penge til at opbygge et lager og sætte ting i produktion.

Har du ingen penge, bør du derimod overveje at sælge viden eller serviceydelser. Her bruger du dig selv, dit know-how og din tid/arbejdskraft som produkt i stedet for.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *